2 sèries que et faran millor escriptor/a de novel·la negra

 

writing-novel-black“Narrando nuestra oscuridad se ve claramente la vida”

(Juan Gelman)

 

És una evidència que avui dia les sèries de televisió han fet un salt qualitatiu en l’àmbit narratiu i tècnic, un fenomen possible gràcies a l’interès i la dedicació de grans guionistes i directors/es, que han fet una aposta clara per productes elaborats a consciència i que superen les antigues barreres del gènere.

En aquest sentit, les produccions emmarcades en el noir i els thrillers policíacs no han quedat enrere. Com a escriptors/es, no hem de perdre de vista tot allò que ens poden oferir, i és un exercici interessant prendre de model algunes d’elles per posar en pràctica algunes tècniques d’escriptura que afecten a l’estructura, la construcció de les trames, la creació d’ambients o la profunditat psicològica dels personatges.

És per això que hem escollit 2 d’elles per il·lustrar com poden ser-nos útils i, mitjançant l’atenta observació i la pràctica, convertir-nos en millors escriptors/es de novel·la negra:

 

TRUE DETECTIVE: L’AMBIENT I LA COMPLICACIÓ DE LES TRAMES

Descrita com una de les millors sèries dels darrers temps per gran part de la crítica televisiva, aquesta producció ideada pel novel·lista Nic Pizzolato pot ser un exemple excel·lent de com treballar les trames i com dotar l’ambient d’un protagonisme innegable i necessari.

Més enllà de l’interès que poden suscitar els personatges, rics i ben construïts, interpretats per McConaughey i Woody Harrelson, destaca l’espectacular mirada sobre una Louisiana decrèpita, violenta, marcada per les supersticions i, en certa manera, irreal, onírica. La investigació d’un assassinat de caràcter satànic s’anirà desenvolupant partint d’un flashback dels protagonistes, on es barreja la memòria i la reconstrucció en forma de contrapunt, amb una narrativa que se sosté en la seva pròpia complexitat. No es deixarà cap detall a l’atzar i, sota la influència de la millor literatura gòtica i de terror, ens deixem endur com a espectadores per la inquietant boira que envolta el passat i el present dels protagonistes.

Com a exercici, us recomanem que:

  • Agafeu paper i llapis i feu un seguiment atent de les trames, principal i secundàries, elaborant un mapa conceptual d’aquestes, i situant-les en l’eix cronològic de la història, en forma d’escaleta, per tal d’analitzar-ho i fer-ho servir com a exemple.
  • Observeu atentament les escenes i elaboreu descripcions d’ambient en els moments àlgids de la trama. Us adonareu de quanta informació ve donada per l’entorn i l’espai físic de manera efectiva, en lloc de donar tot el protagonisme a la veu del personatge.

 

THE FALL: LA PROFUNDITAT PSICOLÒGICA DELS PERSONATGES 

Aquesta sèrie britànica, protagonitzada per Gillian Anderson i dirigida per Allan Cubitt, s’ambienta en la ciutat de Belfast i narra la investigació d’un conjunt d’assassinats comesos per un jove i aparentment mediocre terapeuta. En aquest cas, ens pot servir com a exemple per treballar els mecanismes de la intriga i la profunditat psicològica dels personatges.

En aquesta producció, al contrari que en les seves homòlogues nord-americanes del gènere, coneixem la identitat de l’assassí gairebé des de l’inici, per tant l’interès resideix no tant en conèixer el “qui?” sinó el “per què?”, com succeeix en la novel·la psicològica o negra de qualitat. La intriga s’articula així entorn del leitmotiv del personatge principal, mentre el treball en la indagació psicològica dels personatges ens endinsa també en la personalitat, els traumes i l’actuació de la inspectora encarregada del cas, interpretada com dèiem per una brillant Gillian Anderson.

La densitat i la humanitat dels personatges es treballa en aquest cas a través dels diàlegs, elaborats amb cura i que causen a la perfecció l’efecte buscat, convertint l’espectador/a en còmplice i provocant una evident empatia que fa avançar la trama amb èxit.

Us proposem com a exercici que:

  • Poseu en pràctica l’efectisme i la caracterització dels personatges mitjançant els diàlegs, que individualitzen la veu dels protagonistes alhora que desvetllen informació rellevant.
  • Anoteu com a pràctica de documentació els procediments de la investigació, plasmats amb detall en aquesta producció.

 

Si teniu dubtes o voleu compartir la vostra opinió o els vostres exercicis, sempre podeu contactar amb nosaltres per correu electrònic, intentarem respondre amb consells tècnics o crítiques constructives!

I ja finalment, no podem evitar fer-vos altres recomanacions i animar-vos a posar en pràctica els seus punts forts en els vostres relats o novel·les en procés:

 

 

 

Advertisements